Onderwater
Het gaat niet goed op school. Nog maar een paar werken begonnen op school en de stress is al weer te ver opgelopen. Er is veel onduidelijkheid. We hebben de schoolweek met cijfers en kleurtjes besproken. Het hele schoolweek schema is rood. Dat is niet goed. Zoals je zelf zo mooi zegt. “Is wel veel rood he?!” Vandaag hebben we het gesprek op school met jouw docenten.
Samen bereiden we het gesprek voor. We tekenen samen uit wat er goed gaat en wat er minder goed gaat. Ik voel gelijk de spanning, je wil/kan er moeilijk over praten. Bij alleen denken aan school schiet je gelijk in het rood. Ik teken eerst het doel uit: blij zijn/naar school zodat je kan ontwikkelen & leren.
Wat is blij voor jou? Duidelijkheid, afspraak=afspraak, stress omlaag, balans in inspanning/ontspanning en energie voor vrienden en hobby’s.
Ja daar ben je het mee eens! Als ik eerst een paar ja/nee vragen stel over school dan kom je los en komen de dingen waar je je zorgen over maakt en waar je stress van krijgt. Uit alles blijkt dat je erg graag wil maar het je nu niet lukt. Dat maakt je ook verdrietig.
Ik teken een ijsberg met duidelijk in het midden MOTIVATIE!
Boven water zien de docenten, boosheid, niet willen, star, hoofd op tafel, ongemotiveerd.
Ik zie onder water; doe ik het wel goed? Onzekerheid, faalangst, onduidelijkheid, zorgen, onveiligheid. Als ik dit uitteken knik je heel verdrietig. Ja dit klopt. Je wil heel graag, maar het lukt je nu niet. Dat maakt jou verdrietig, maar mij ook. Ik zie je zo hard werken, zo hard vechten. Maar het lukt nu niet. Door te benoemen wat ik onderwater zie komt er bij jou verdriet, maar ook zie ik een beetje opluchting. Ja ik word gezien, ja mama snapt mij. We kunnen samen zoeken naar wat mogelijk kan helpen. Het antwoord heb ik ook niet. Je neemt even rust. Na een uur krijg ik een appje van je. Een foto hoe jij graag zou willen dat de week op school eruit zien.
Met de goede voorbereiding ga ik naar school voor het gesprek. Wij starten met ons gevoel uit te spreken. Dat we teleurgesteld zijn, dat we het gevoel hebben weer van voren af aan te beginnen. We horen de dilemma’s van school over het start van het schooljaar gelaten aan. We bespreken praktische oplossingen en na een uur zit ik in de auto. Ik voel me verdrietig. Hoe zo? Alle punten die we wilden bespreken zijn aan bod gekomen. Als ik na denk over wat mij verdrietig maakt kom ik tot het besef. Het is gegaan over wat boven de ijsberg speelt. De afsprakenmap die niet gebruikt wordt, de schooltijden aanpassen. De praktische oplossingen. Niet wat er bij ons als ouders onder water zit. Wij zijn teleurgesteld, verdrietig, maken ons zorgen over de toekomst. Dit is aangestipt, maar niet echt over gesproken. Wij voelen ons niet gezien en gehoord als ouders.
Ik besef me weer hoe belangrijk het is verder te kijken dan de symptomen, de brandjes blussen. De echte ‘problemen’ zijn niet altijd gelijk zichtbaar. Daar moet je naar graven, onderzoek doen en vertrouwen winnen. Dat is voor onze dochter belangrijk, maar ook voor ons als ouders!