Leerachterstand na thuisonderwijs? Sommigen maken zich hier zorgen over dat kinderen lesstof gemist hebben, dat ze een achterstand hebben opgelopen in het onderwijs wat vastgesteld was.
Nu na 7 weken in de intelligente lock down en onderwijs thuis zie ik vooral veel positieve ontwikkelingen bij mijn dochters.
Ik zie dat ze anders leren, naast hun schoolstof ook andere dingen leren.
‘Normaal’ zien we vooral dat de oudste veel stress ervaart op het Voortgezet speciaal onderwijs.
Vanwege haar autisme komen alle prikkels extra hard binnen, ze kan ze niet goed filteren. Eerst de rit met de taxi, de kinderen in de klas, de klasgenoten die een bladzijde omslaan, de uitleg van de docent, het felle zonlicht wat naar binnen schijnt; de geluiden/geuren geven allemaal prikkels. Daarnaast onduidelijkheid, onzekerheid en haar streven naar perfectie maken dat school heel veel moeite kost. Ze wil heel graag, aan motivatie geen gebrek, maar een halve dag school kost haar al zoveel energie dat ze daarna thuis tot niets meer komt. Vaak ligt ze als een zielig vogeltje op de bank en komt ze tot niet verder dan beetje hangen en lezen. Rust is dan het enige wat ontprikkeling geeft.
Dit hoor en lees ik van meer ouders van kinderen die niet in het in de standaard plaatje passen. School kan veel overprikkeling en stress geven.
En dan de Corona tijd…
Op dinsdag avond legt ze al haar spullen klaar voor de volgende ochtend. Om 9.00uur zit ze klaar om via Teams haar klasgenoten te zien. Ze starten elke ochtend met een klassen meeting. Daar geniet ze van even de klas zien, kletsen met elkaar, beetje grapjes maken, uitleg krijgen over de dag. De klasgenoten worden op mute gezet waar nodig zodat ze alleen de docent kan horen. De online meeting is na een half uurtje klaar. Dat is ook lang genoeg voor haar. Ze heeft een duidelijke dag planning van school gekregen, waarmee ze ijverig zelf aan de slag gaat.
Het werk wat ze af heeft kan ze zelf nakijken en dan uploaden zodat de docent ook ziet of het haar gelukt is. Als ze vragen heeft kan ze chatten met haar docent. Dat vind ze fijn, dit is een laagdrempelige manier van vragen stellen. Als het even niet lukt legt ze het werk weg en probeert het op een ander moment weer. Ze kan even pauze nemen in de hangmat hangen om te ontspannen en dan weer doorgaan. Ze heeft zelf veel controle en regie en dat helpt haar. Geen klasgenoten die afleiden met pennen tikken of blaadjes omslaan.
Verder leert ze belangrijke lessen buiten de schoolvakken om…
Op zondag ochtend kanoën, ze gaat met plezier uit haar zelf mee. Ze vindt het wel gezellig met ons.
Het is altijd een mooi gezicht, de grote grijze Canadese kano op het dak van de auto.
Hij steekt aan beide kanten wel een stuk uit.
Als we bij de grift aankomen is het samen de kano in het water tillen en ontspannen roeien.
Op deze zondag ochtend is het heel stil op het water. We varen rustig over de grift met aan de ene kant bomen en de andere kant riet en verderop weilanden.
Veel mensen komen we nog niet tegen. De weg is ook een eindje verderop.
‘Wat heerlijk rustig he mam?, ik hoor veel vogeltjes’.
Het is heerlijk rustig. En al peddelend op een gemoedelijk tempo komen er veel onderwijs vakken voorbij;
- Aardrijkskunde over het gesprek van de slaperdijk langs de Grift.
- Geschiedenis als we het hebben over de vele bunkers langs de kano route. Papa verteld graag en uitgebreid over de Grebbelinie van de 2e wereldoorlog.
- Biologie als we de verschillende waterhoentjes en meerkoeten met hun jonkies zien zwemmen.
Maar de belangrijkste lessen die de meiden leren tijdens het kanoën leren ze minder goed op school.
De jongste zit achter in de kano om te leren sturen. De wijze les van proberen kan je leren
en door oefenen lukt het steeds beter
vind ze wel moeilijk. Het liefst wil ze het gelijk in 1 keer goed kunnen. Net zoals haar vader kan. Maar na een half uurtje oefenen, kijkt ze trots vooruit. ‘We gaan nu best recht he?!’. Zeker het gaat heel goed. Samenwerken en communiceren
met elkaar is ook hard nodig bij het kanoën anders vaar je in rondjes.
Verderop is een hele lage brug die we onderdoor moeten, ‘dat past toch nooit?’. Dat denk ik eigenlijk ook niet. Als we voor de brug aankomen, blijkt het net te passen, maar dan moeten we wel helemaal plat in de boot liggen en er onderdoor varen. Dat is voor mij een goede reden om aan de kant een foto te maken terwijl de rest van de familie het erg grappig vind. Ze duiken onder in de boot.
1 voor 1 verdwijnen ze in de kano en dobberen ze onder de brug door. Het kon echt net. Een grote glimlach op beide gezichten als ze er onder vandaan zijn gekomen.
De succeservaringen die ze opdoen door de ontspanning en de lol met elkaar, dat is goud waard.
Weer thuis is de energie niet op. ‘Ik ga nog even buiten op het longboard!’.
Achterstand in leren? Ik zie veel variatie in het leren. Ze koken, doen klusjes in het huis, we hebben veel verschillende spelletjes gespeeld. Daarnaast helpen ze mij met filmpjes maken. De jongste heeft een brief geschreven voor een cursus van mij. Ze leren ontzettend veel de hele dag door. Er is ruimte en vooral rust voor creativiteit, lummelen, uitproberen. Zo anders dan voor Corona tijd. Waarin de energie op was na een ochtend school.
Doordat het nu flexibel is en wij meebewegen met wat ze nodig heeft komt ze tot leren. Zoals ze zelf zegt: ‘ik leer nu makkelijker het schoolwerk, dan op school!’.
Het thuis onderwijs is zo gek nog niet. Tuurlijk worden de vrienden ook gemist, maar de energie de ze nu heeft om dingen te ondernemen en wat ze allemaal leert. Dat pakt niemand ons meer af.
Dat is weer een ervaring rijker. Deze nemen we mee in het zoeken naar onderwijs die aansluit bij wat ze nodig heeft, als 2 juni de scholen weer open gaan.
Leren door Doen en Ervaren op haar tempo. Leervariatie!
Ook dit hoor en lees ik bij meer ouders dat de rust en het meebewegen zorgt voor ontwikkeling en groei. Kunnen we dit vasthouden en hier van leren? Dat ‘de standaard’ wat flexibeler kan zijn? Op deze manier kunnen meer kinderen tot variatie leren komen en zich ontwikkelen. Volgens mij is dat wat we allemaal willen. Dat kinderen zich ontwikkelen! Op welke manier dat ook is. Voor elk kind is dit anders. Leervariatie door flexibiliteit voor groei en ontwikkeling!